PIET EGGERMONT

PIET EGGERMONT

Redactie

Vorig jaar woonde hij voor de 50ste keer in zijn leven Waregem Koerse bij, maar echt tijd om daarvan te genieten had Piet Eggermont niet. De eerste dinsdag na het laatste weekend van augustus is voor hem een drukke werkdag. “Tijd om de sfeer op te snuiven heb ik die dag niet”, vertelt hij. “Vaak heb ik zelfs geen tijd om te eten. Tussendoor neem ik hoogstens een slok water en dan is het: op naar de volgende race.” Als huisfotograaf van Waregem Koerse verzorgt hij immers de fotofinish van de vier drafrennen en maakt hij foto’s van de vluchtrennen. “Om halfacht ’s avonds, als de rennen afgelopen zijn, zit mijn werk op de hippodroom erop. Dan ga ik naar huis om de foto’s te selecteren en te bewerken.”

“AL SINDS MIJN 15DE VERZORG IK DE FOTOFINISH OP WAREGEM KOERSE”

Piet Eggermont is de huisfotograaf van de paardenrennen

Van Tokio naar Waregem

Fotografie zit Piet Eggermont in het bloed: zowel zijn grootvader als zijn vader waren fotografen. Het waren zij die – op aanraden van een stadsgenoot met Japanse roots – het fototoestel dat gebruikt werd voor de fotofinish op de Olympische Spelen van 1964 naar Waregem lieten komen. “Met datzelfde toestel werd de aankomst van Gaston Roelants gefotografeerd, die dat jaar goud won op de 3.000 meter steeple in het atletiek. Mijn vader en grootvader lieten het naar Waregem komen om het te gebruiken tijdens Waregem Koerse en zetten eigenhandig alle onderdelen in elkaar. In 1966 werd het voor het eerst ingezet op Waregem Koerse. Vanaf toen werd de finish vastgelegd op pellicule, zodat men kon bewijzen wie eerste, tweede en derde was.”

51ste keer op Waregem Koerse

Piet woont zijn 51ste Waregem Koerse bij dit jaar. “Als zevenjarige mocht ik al met mijn vader en grootvader mee naar de hippodroom. Toen ik vijftien werd, zei mijn vader: ‘Nu mag je het alleen doen.’ Sindsdien doe ik alle fotofinishrennen die plaatsvinden in de hippodroom. Van mei tot september fotografeer ik de aankomst van alle drafrennen, tijdens Waregem Koerse verzorg ik de fotofinish van de vier drafrennen en dit jaar ook van één vlakke ren op de vluchtpiste. Daarnaast maak ik foto’s tijdens de vluchtrennen, onder andere van de sprong over de Gaverbeek. Die foto’s zijn heel gegeerd bij de jockeys zelf. Voor het digitale tijdperk ontwikkelde ik op dinsdagavond nog alle filmpjes, woensdagochtend om 8 uur stonden de jockeys al klaar aan de winkel om hun foto’s bekijken. Tegenwoordig hoeven ze niet meer tot hier te komen. Alles gebeurt nu digitaal, de foto’s worden online gezet.”

De perfecte foto … is analoog

Met de introductie van digitale fototoestellen is het mogelijk om tot vijftig beelden te maken van een enkele sprong. “De kans is dus groter dat daar minstens één goed beeld tussen zit”, zegt Piet, “en toch lukt het gemiddeld maar eens in de tien à vijftien jaar – soms zelfs langer – om de perfecte sprong te fotograferen. De laatste perfecte foto dateert van 1986 en werd gemaakt met een analoog toestel. Dat maakt hem nog specialer, want niets aan het beeld is bewerkt. Hij toont een sprong van meerdere paarden – waaronder het paard van Walter Kemzeke en dat van Baron Casier – waardoor je de paarden in verschillende houdingen tijdens één sprong ziet. Het licht valt op dat moment op het water van de Gaverbeek, dat de reflectie toont van de paarden. De oude tribune is zichtbaar op de achtergrond en omdat het de eerste sprong van de race is, is het gras naast de beek nog mooi egaal. Vijf seconden nadat die foto gemaakt werd, was er een valpartij en lag iedereen op de grond. Maar het beeld zelf is perfect. Het werd vele jaren gebruikt als hoofdfoto van Waregem Koerse en is nu ook het beeld van de vernieuwde website. Het is wereldwijd bekend en hangt in het kantoor van industriëlen in Hongkong, Shanghai en New York.”