ATELIER VIC
Wow-factor
Atelier VIC was een multimerkenwinkel voor kostuums en herenkledij. In Atelier Victor kon je terecht voor kleding op maat. Tijdens de coronacrisis gaf Tom Van Poucke zijn gekende zaak in de Kortrijkse Leiestraat een nieuw elan. Hij versmolt beide filialen in een sterk concept met maatwerk als absolute focus: kleding op maat, met persoonlijk advies en dienstverlening. “Zo hoeft de klant niet langer het onderscheid te maken tussen maatwerk of merk. Waarom kiezen tussen atelier of winkel, als elk merk ook op maat kan”, zegt Tom. “Vind je een pak uit de winkel mooi en wil je het perfect op maat? Of wil je liever drie zakken in plaats van twee? Met een andere kleur voering? Geen probleem. Dat gaat van een gepersonaliseerde jeans tot een maatpak.”
Gestoeld op traditie
Tom Van Poucke is intussen de vierde generatie kleermakers. VIC verwijst zo niet enkel naar
Very Individual Clothing, maar ook naar zijn vader en betovergrootvader die Vic en Victor heetten. “Ik had nooit de intentie om hen op te volgen. Ik studeerde rechten toen mijn mama, die kledingzaak Rolls oprichtte, onverwacht overleed. Iets later stierf ook mijn vader. Mijn toekomst zag er plots anders uit en ik voelde me als oudste zoon geroepen om de familietraditie verder te zetten”, licht Tom toe. “Mijn betovergrootvader startte de zaak ooit in Knesselare met uniformen voor politie, brandweer en civiele bescherming. Ook bruidegoms en feestvierders vonden er hun gading. Zijn zonen volgden hem op.”
Empathische aanpak
Tom volgde een cursus marketing en herenkleermaker in avondonderwijs. Hij ontdekte al snel dat hij de kleermakerij in zijn vingers en zijn genen had. “Mijn passie ligt bij de herenkledij. Ik verfijnde de familiezaak tot wat het vandaag is: VIC. VIC zijn mijn roots, maar ook mijn missie. Ik wil mensen VIC’en en hen laten stralen door de keuze van hun kledij. Mijn klanten moeten kunnen zijn wie ze echt zijn. Dat doe ik door goed naar hen te luisteren. Elke klant is uniek en verdient mijn volledige, persoonlijke aandacht. Ik bouwde intussen heel wat ervaring op, maar me empathisch opstellen doe ik al van kinds af. Nu kan ik de vraag en kledingstijl van de klant soms vlotter verwoorden dan hij zelf.”
Van B2B tot bruidegoms
Die unieke troeven speelt Tom vandaag volledig uit, met kledij die niet alleen perfect aansluit bij het lichaam, maar ook bij de persoonlijkheid van de klant. “De uitspraak ‘de kleren maken de man’ klopt voor mij niet. Voor mij versterken de kleren de man”, zegt hij. Zo zet hij de gedrevenheid en het levenswerk van drie generaties voor hem verder. Bij VIC kan je terecht op afspraak, ook buiten de gewone openingsuren. Via de Digitale Smaakmaker kan je aangeven waar je naar op zoek bent en dat wordt vervolgens besproken tijdens een videocall. Ideale service en weinig tijdverlies.
Bij VIC vind je topmerken zoals Lardini, Jacob Cohen, Herno, PT01, Stenströms, Atelier Noterman, Eton, Phil Petter, … En hoogkwalitatieve stoffen van Loro Piana, Ariston, Reda, Scabal en Thomas Mason. Maatwerk vertaal zich in een ruime keuze aan stoffen en modellen, andere knoppen, gepersonaliseerde etiketten, gepaste schoenen, stijlvolle hemden, een speciale voering, … “Subtiele twists die voor een extraatje zorgen”, zegt Tom. “Voor bruidegoms, maar ook voor bedrijven die kledij zoeken voor medewerkers zoals onthaalmensen of technische vaklui. Als een soort uniform, aangepast aan de persoonlijkheid van je werknemer. Daarvoor kunnen ze terecht bij onze afdeling Corporate Team Wear, al dan niet gekoppeld aan een workshop voor hun team. Zo dragen we bij aan een klantvriendelijke omgeving, maar ook aan comfort en duurzaamheid. Die twee waarden staan centraal in ieder kledingstuk dat we afleveren. Samen met het esthetische aspect, natuurlijk.”
© Alle rechten voorbehouden.
Niets uit deze uitgave mag
worden overgenomen zonder
voorafgaandelijke toestemming
van Studio Tornado.
Uitgever en grafisch vormgever
Rudi Devolder
T 0485 75 86 17